El-sparkesykler som skapt for nordmenn!

Høy kvalitet - 365 dager bytterett - Rask levering

hvordan kjøre elektrisk sparkesykkel

Hvordan kjøre elektrisk sparkesykkel: Slik blir kjøreturen best mulig

Vi får ofte inn spørsmål om ulike tips og råd vedrørende riktig bruk av elektrisk sparkesykkel. Enten du er rookie eller en erfaren sjåfør, kan det ofte dukke opp spørsmål knyttet til hvordan du kan få mest mulig ut av kjøreturen. Bakgrunnen for dette er at det finnes utallige modeller å velge mellom på markedet. El-sparkesykler er som fremkomstmidler flest, veldig forskjellig. Motorkraft, dekk, klatreevne, bremser,rammeverk,hastighet,vanntetthet er bare noen av de mange spesifikasjonene som skiller de fra hverandre.

Derfor synes vi det var på sin plass å samle flere av våre gode råd og innspill i en og samme artikkel. Noen av rådene kjenner du kanskje godt til fra før, andre ikke. Uansett er målet at du skal få enda mer kunnskap om hvordan kjøreturen skal bli så smooth som mulig.

#1. Les instruksjonsboken

Ja…vi vet det er kjedelig. Du har akkurat pakket opp vidunderet, og bare lengter etter å komme deg på veien. Den første oppladingen kan liksom ikke gå fort nok, og du står der kanskje klar allerede med hjelm og full pakke. Vi skjønner deg godt! Det er ingen følelse som er bedre i verden, enn lukten av splitter ny elektrisk sparkesykkel. Men når du uansett står der og venter på at den lades opp til 100% (for det anbefales ALLTID å gjøre før første kjøretur!), så kan du like gjerne lese instruksjonsboken som følger med. Ikke bare sørger du for at du faktisk monterer el-sparkesykkelen 100% riktig, men du vil også få informasjon om hvilke funksjoner den har. Ofte finner du svar på flere av spørsmålene du har allerede her.

#2. Har den app? Bruk den!

Flere av våre el-sparkesykler leveres med app som enkelt kobles til via bluetooth med din smarttelefon. Her er det viktig å presisere at du ikke må bruke appen for å kjøre. Du kan fint bruke el-sparkesykkelen uten å koble til appen, ettersom appene kun er ment som en «fiffig» ekstrafunksjon.

NB: Enkelte eldre telefoner med bluetooth kan slite med å koble seg til applikasjoner som hører til el-sparkesykkelen. Dette har med telefonens software å gjøre som ikke er kompatibel med scooterens bluetooth. Nyere smarttelefoner har som regel ikke noen problem med å koble seg til via appen via bluetooth.

Info: Noen modeller leveres uten APP så dersom din el-sparkesykkel ikke har dette, fortvil ikke. Da kan du skippe videre til punkt 3:)

Før du starter din første kjøretur, kan det være greit å laste ned appen som kan kobles sammen med el-sparkesykkelen. Ofte står dette beskrevet i instruksjonsboken, men dersom du sliter med å finne frem kan du kontakte oss så hjelper vi deg i gang. Mange el-sparkesykler har flere funksjoner som ofte kan styres gjennom appen. Dersom el-sparkesykkelen har flere hastighetsnivåer, kan du f.eks justere hvilken makshastighet de ulike nivåene skal ha via appen. I tillegg kan du også på enkelte modeller slå på cruisecontroll, slik at du slipper å holde inn gassen hele veien.

Her er noen flere funksjoner som kan løses i appen:

  • Låse el-sparkesykkelen
  • Lese av fullstendig batterinivå
  • Styre lys
  • Km stand/kjørelengde
  • Informasjon om batteri etc.

Vi minner om at appene kan være forskjellig i likhet med el-sparkesyklene. Derfor vil noen ha flere funksjoner enn andre. Sett deg inn i hvilke funksjoner som finnes i appen som tilhører din modell.

#3. Safety first

I Norge er det ikke et påbud om å kjøre med hjelm, men det anbefales på det sterkeste! Selv om du kjører elektrisk sparkesykkel, er du fremdeles å regne som en myk trafikant, hvor en potensiell ulykke kan gå hardt utover deg som fører. I fart kan det av og til være vanskelig å bedømme om hvilke farer som kommer rundt neste sving. Kjør derfor alltid med hjelm, så du i alle fall beskytter topplokket, og dermed kan forebygge hodeskader. Sjekk alltid at bremsene fungerer som de skal før du legger avgårde. Det er svært dumt å ta bremsetesten først når en farlig situasjon oppstår.

#4. Øvelse gjør mester

Uansett om du er nybegynner eller erfaren, anbefaler vi at du lærer din nye el-sparkesykkel å kjenne. Det kan ofte ta litt tid for noen, mens for andre sitter det nærmest med en gang. Felles for alle er at øving trengs for å bli bedre. Start med å kjøre rolig for å kjenne på følsomheten på gass og bremser. Ta lette svinger og finn din comfortsone med tanke på hastighet og kjørestil. Etterhvert som du kjenner at både balanse og kjøreevne sitter, kan du kjøre en tur der du både får oppleve litt mer motbakker, nedoverbakker i litt mer trafikkerte omgivelser. Vær obs på fotgjengere og unngå høy hastighet når du kjører forbi. Vi anbefaler alltid å bruke sykkelfelt dersom dette er et alternativ.

#5. Hvorfor stopper el-sparkesykkelen min i motbakker?

Dette spørsmålet kan dukke opp av og til. Ofte henger dette sammen med at vedkommende ikke har satt seg nok inn i el-sparkesykkelen. De fleste modeller takler motbakker på mellom 15-20 graders stigning. Dette er mer enn tilstrekkelig for de aller fleste kjøreturer.

Det som ofte viser seg å være grunnen til at el-sparkesykkelen stopper opp i motbakker er som regel 2 ting:

Du kjører i «eco-mode».

En elektrisk sparkesykkel har ofte 2 eller flere hastighetsnivå. Eco-mode er lavgir som gir en svakere hastighet. Denne er ment for å tyne rekkevidden lengst mulig. Eco-mode passer best på flatmark eller i nedoverbakker. Men straks du møter en motbakke, vil du oppleve at el-sparkesykkelen stopper opp. Dette er rett og slett fordi eco-mode har en sperre på hvor mye batterikraft den skal bruke.

Løsningen vil være å svitsje over til «sport-mode». Dette gjør du som regel ved å «dobbeltrykke» på startknappen (merk: det kan variere fra modell til modell. Les derfor hva som står i instruksjonsboken).
Da får du mer power umiddelbart og vil utnytte motoren til det fulle. I enkelte tilfeller får du opptil dobbelt så mye hastighet i «sport-mode» noe som gir mer enn tilstrekkelig kraft til å skyve deg opp bakken.

Tips: Ikke vent til du er kommet i motbakken med å svitsje over til sport-mode. Dersom du har blikket rettet forover, vet du som regel i god tid når bakken kommer, og kan derfor gå over til «sport-mode» før bakken har begynt. Jo tidligere du endrer til «sport-mode», desto mer fart klarer du å oppnå før bakken kommer. Da vil plutselig de fleste motbakker oppleves som en lek. Det er viktig å merke seg at dersom du kjører i «sport-mode» vil batteriet tappes for mer strøm, som igjen går utover rekkevidden. Bruk derfor «sport-mode» kun når det trengs, dersom du vil ha mest mulig rekkevidde. Etterhvert som dette trenes på, vil du nærmest kunne svitsje fra eco til sport automatisk, og kjøreturen blir smooth som smør.

Bakken er over 15-20 grader

Når du dundrer av gårde, er det ikke alltid like enkelt å bedømme om motbakken faktisk er for bratt. Det finner du som regel ut midt i bakken. Dersom du opplever at motbakken blir for heavy for el-sparkesykkelen, selv i «sport-mode», er enten stigningen brattere enn oppgitt klatreevne, eller det kan være en produksjonsfeil i motoren. Ved sistnevnte ber vi deg ta kontakt med vår support-avdeling der du beskriver problemet.

#6. Laderen er til for å brukes

Vi anbefaler alltid å lade opp el-sparkesykkelen før hver kjøretur. De fleste el-sparkesykler er fulladet på 2-4 timer. Dersom du kjører til og fra jobb/skole eller andre aktiviteter, er det alltid trygt å vite at du har en fulladet scooter før du kjører. Rekkevidden kan variere med tanke på vekt på fører, temperatur, motbakker/hvor mye power du bruker osv. Det kan være fristende å tenke at 40% batteri holder før du kjører. Men vit at batteriet tappes fort dersom kjøreforholdene eller ditt kjøremønster endrer seg, og ingenting er mer kjedelig enn å dra rundt på en elektrisk sparkesykkel med flatt batteri.

#7. Ta godt vare på din beste venn

Du bruker den kanskje hver dag, i all slags vær, i mot- og medvind. Husk at flere av våre el-sparkesykler enten er vanntett eller kan brukes i moderat regnvær. Du kan lese mer om vanntett el-sparkesykkel her.

Elektriske sparkesykler utsettes gjennom året for enorme slitasjer, der de både skal bære vekten av fører, og samtidig takle hardt underlag. Du vil oppleve at det raskt samler seg skitt og støv på bremser, hjul og andre vitale komponenter. Bruk derfor en lett fuktig klut og tørk av skitt og støv jevnlig. (NB: Unngå høytrykkspyling og vann i store mengder direkte på el-sparkesykkelen). Når vinteren kommer er det greit å ta en siste sjekk/vask før den lagres til neste vår.

Hold deg oppdatert

Har du flere spørsmål til praktisk bruk av elektrisk sparkesykkel? Sjekk ut linkene under:

Del dette innlegget

Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email